torsdag 5 mars 2009

Helgen

Hej å hå. Helgen skulle egentligen gått till annat, men jag var "tvungen" att betvinga några saker med "mediacentret".
1. Jag blir inte klok på drivrutinerna till bildskärmskortet på Linux. Det är ett ATI HD4350 kort. Hade jag läst liiite nogrannare vad dom andra skrivit så skulle jag ha valt ett annat chipset. Nvidia t.ex....men nu är det ATI som gäller. Det ska tydligen finnas lösningar.
2. Blev lite nyfiken på vad dom andra varianterna har att erbjuda. Som t.ex. Windows Media Center. Jag var lite sugen att testa bildskärmskortet på Windows för att se om det funkar bättre där. Sgt och gjort så "lånade" jag det av en "kompis"...;-)
Gick snabbt att installera. Det kände igen alla mina kort. Utom nätverkskortet!? Alltid är det nåt...men det var lätt fixat.
Naturligtvis blev det en klockren bild med bästa upplösning utan att jag behövde göra nåt...hmmm. Blev lite bekymmrad...men jag blev inte direkt impad av gränssnittet. Många menyer för att komma till vad man skulle. Det går snabbare på MythTV. Men det är kanske nåt som har med smaken att göra.
Sedan testade jag XBMC. Helt OK, men det är bara det att det i sin grundform bara spelar videos och musik. Det går nog att fixa till streams på det , men jag vill ha mer än så...
Även detta kördes på Windows. Klockren bild...naturligtvis!

Detta tog nästan hela helgen...(jag kollade på några filmer och lyssnade på musik också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar